Praktisk information om våra resor
Frågor & svar
Resehandlingar, försäkringar, packning... det finns mycket att tänka på inför resan. Läs mer om hur du förbereder dig och vad du kan förvänta dig väl på resmålet. Vi följer dig hela vägen!
Om du ska vandra, cykla eller flodkryssa, läs även vår specifika information för Aktiva resor samt Flodkryssning.
Före resan
Res väl förberedd
Att längta till resan är halva nöjet tycker många. Medan du räknar ner dagarna till avresa, kolla så att du har förberett allt som behövs.
Bokning och betalning
Det ska vara enkelt att boka resor. När du har valt din resa, till exempel i Resekalendern, klickar du Boka. Då ser du alla priser för anslutningar och rumstyper. Välj det du önskar och följ stegen. Du får direkt en bekräftelse i e-posten.
Ett fåtal resor bokas på förfrågan - då får du en e-post om att bokningen är mottagen och att vi bekräftar platserna inom några dagar. Bokningen är bindande om önskad plats finns.
Om du måste avboka din resa ska detta ske skriftligen per e-post. Ange alltid ditt bokningsnummer. Avbokningsavgiften beror på när du bokar av och finns i Resevillkoren.
Vi har två betalningssteg: en mindre anmälningsavgift/deposition inom en vecka från bokning samt en slutbetalning 65-45 dagar före avresa. Belopp och datum anges på fakturan i din bokningsbekräftelse. Detaljer finns i Resevillkoren.
Öppet köp råder tills anmälningsavgiften är betald.
Resan kan betalas med kort på Min Sida, med bankgiro eller med banköverföring. Dessa uppgifter finns också på fakturan.
Dokument
Vid bokning, ange alltid fullständigt namn enligt pass, adress, mobiltelefonnummer och e-post där vi kan nå dig och skicka resehandlingar.
Kontrollera sedan din bokningsbekräftelse så att den stämmer med vad du har beställt och att namnen är rättstavade. För flygresor inom Europa brukar det räcka med tilltalsnamn samt alla efternamn, medan samtliga namn enligt pass ska lämnas för övriga världen. Vi rekommenderar dock att alltid ange samtliga namn enligt pass och ansvarar inte för kostnader eller problem som kan uppstå på grund av att uppgifterna är otillräckliga. Meddela oss genast om något behöver ändras. Namnändring efter att biljetterna är utställda medför i allmänhet en kostnad från transportbolaget.
Läs mer om flygbiljetter längre ner på sidan.
Ta alltid med ditt pass på resan, även inom EU. ID-kort gäller inte alltid som resehandling och rederier kräver pass vid incheckning. Tänk på att många länder kräver att passet är giltigt upp till sex månader efter hemresan. Inom EU får passet inte löpa ut under resans gång.
Visum krävs inte för EU-medborgare vid resa inom EU. Om du har ett annat medborgarskap eller reser utanför EU är det viktigt att du själv i god tid före avresa kontrollerar vad som gäller för det eller de resmål du kommer att besöka. Observera att det i vissa fall kan krävas visum även vid mellanlandning i ett land. Information om visumkrav får du från landets ambassad. Vi ger allmän information om vilka av våra resmål som kräver visum men det är alltid ditt ansvar som resenär att kontrollera aktuella regler och se till att pass och visum beställs och är giltiga.
Några dagar före avresa får du vår avreseinformation till beställningstagarens e-post. Där kan du hämta din biljett med slutliga flygtider och uppgifterna du behöver för incheckning (flygreferens eller biljettnummer). Vi skickar inte ut resehandlingar per vanlig post.
Du kan alltid se din bokning på Min sida (länk i bokningsbekräftelsen) samt all information kring resan på vår hemsida (som dagsprogram och utrustningtips).
Försäkringar
Res aldrig iväg utan en ordentlig reseförsäkring. En grundläggande sådan ingår ofta i din hemförsäkring eller kortförsäkring, men för att få ett fullgott skydd måste du teckna en komplettering. Vi rekommenderar också starkt ett avbeställningsskydd om du skulle bli sjuk och inte kan resa.
Vi erbjuder marknadens finaste reseförsäkringar och avbeställningsskydd i samarbete med Gouda. Läs mer och teckna här!
Försäkringsfrågor handläggs alltid direkt mellan försäkringstagare och försäkringsbolag. Självklart kan våra guider assistera om du behöver hjälp.
Om du inte kan delta i resan på grund av sjukdom utfärdar vi ett intyg på din avbokningskostnad som du ger till försäkringsbolaget tillsammans med ett läkarintyg på att resans syfte inte kan fullföljas.
Om du råkar ut för en allvarlig skada och/eller måste avbryta resan, kontakta försäkringsbolaget eller SOS International. SOS är en larmcentral som samarbetar med de flesta försäkringsbolag. De handlägger ärendet direkt med den skadade eller närstående.
Om du ska resa inom EU/EES eller Schweiz har du med det europeiska sjukförsäkringskortet rätt till nödvändig vård med samma villkor som lokalbefolkningen. Du betalar då lika mycket för sjuk- och tandvård som de som bor i landet. Kortet är kostnadsfritt och beställs via Försäkringskassans hemsida. Om du skulle behöva vård och inte har med kortet betalar du och ansöker i efterhand om ersättning från Försäkringskassan. Spara alla kvitton.
Under resa utanför EU behöver du en egen reseförsäkring för sjukdom och olycksfall.
Om du råkar illa ut i bergen dit inga fordon kan ta sig kan det behövas en helikopterräddning. En sådan kan vara mycket dyr i vissa länder så kontrollera i förväg om din reseförsäkring täcker sådana insatser på resmålet eller om du måste komplettera ditt skydd.
Hälsa
Hör med en vaccinationscentral eller vårdcentral om vaccinationer krävs eller rekommenderas för ditt resmål. De har alltid den mest uppdaterade informationen. Tänk på att vaccin bör tas en viss tid före avresa för att nå full effekt, så var ute i god tid.
Packa alltid mediciner i handbagaget eftersom incheckat bagage ibland kan bli försenat. När du reser med läkemedel bör du alltid förvara dem i originalförpackning med apoteksetiketten kvar. Regler för att resa med läkemedel kan skilja sig åt från land till land och ibland behövs ett Schengenintyg, något som apoteken kan hjälpa till med. Läs mer på läkemedelsverkets hemsida www.lakemedelsverket.se.
Pengar
Det mesta ingår i våra resor men ta med en egen reskassa för extra måltider, dryck, dricks, utflykter och övrigt. Kortbetalning är inte lika utbrett utomlands som i Sverige och vi rekommenderar att komplettera betalkortet med lokal valuta i små valörer under resan. Du kan antingen växla till kontanter i den lokala valutan före avresan, eller ta ut lokal valuta från bankomater på resmålet. Observera att det kan förekomma en avgift för uttag utomlands. Din bank kan ge mer information om detta. Om du vid uttag eller kortköp ombes välja mellan svensk eller lokal valuta, välj lokal valuta. Då får du din banks växelkurs, som ofta är bättre. På många håll accepteras en annan valuta än landets egna (till exempel Euro i Schweiz). Tänk då på att kursen brukar vara dålig.
Alla fjällhyttor tar inte kort. Euro accepteras även i Schweiz men kursen brukar vara oförmånlig.
På de flesta av våra flodkryssningar i Europa används Euro. I Asien accepteras den amerikanska dollarn. De internationella kreditkorten kan i stor utsträckning användas både ombord och iland. Det finns inga bankomater på fartygen och inte heller möjlighet att växla pengar. Däremot kan korten användas för uttag i bankautomaterna när man är i land.
På många av våra resmål är dricks en del av kulturen som vi besökare bör respektera. Även om den inte är obligatorisk förväntas den av chaufförer, lokalguider, hotellpersonal och fartygsbesättningar. Våra guider informerar om vad som gäller på ditt resmål och lämplig nivå.
Packning
Packa rätt
Packa det viktigaste i handbagaget så att resan kan genomföras även om det incheckade bagaget skulle försenas: pass, pengar, biljetter, försäkringshandlingar, mediciner, kontaktlinser samt ett ombyte. Detta är speciellt viktigt om du flyger med byte!
Om du ska vandra eller cykla, packa också de kläderna i handbagaget. Att bära vandringskängorna på flyget sparar dessutom bagagevikt. Detta är speciellt viktigt på stugturer och expeditioner som går dit inga vägar går. Räkna inte med att det finns vandrings- eller cykelutrustning att köpa på resmålet.
Smått och gott
Kläder för alla väder och något finare för kvällen
Bra skor att gå i
Sandaler/badtofflor
Badkläder och badhandduk (hotellhandduken får normalt inte tas med ut)
Solglasögon, solhatt/keps och solkräm
Mobiltelefon och laddare, aktiverad för utlandssamtal (låt den vara på då vi kan behöva nå dig under resans gång)
Mediciner och kontaktlinser
Öronproppar
Uppblåsbar nackkudde för längre flygningar
Pass och eventuellt visum (kontrollera giltighetstiderna)
Biljetter
Kontanter i lokal valuta samt betalkort
Europeiska sjukförsäkringskortet för resor inom EU
Egna försäkringshandlingar
En god bok
För aktiva resor: Se våra utrustningstips här
Under resan
En djupare reseupplevelse
Det perfekta hotellet har inte flest stjärnor men bäst trivsel. På vissa resor bor vi istället på fina flodkryssare eller äventyrliga fjällstationer. God mat och dryck är också bärande inslag i våra resor, och det får gärna vara lokalt och närproducerat. Upptäcktsresan fortsätter vid bordet!
Anslutning
Vi vill inte tvinga någon att flyga. De flesta av våra resor kan därför bokas med eller utan flyg. Det ger dig möjligheten att ta tåget eller bilen istället, välja en avreseort vi inte har eller stanna längre på resmålet. Detta är anledningen till att våra resor har ett paketpris exklusive flyg. Flyget väljer du sedan till stolspris i bokningen. Vi rekommenderar att boka vårt flyg i första hand, eftersom vi då tar ansvar för hela din resa.
Om du har bokat en resa utan transport ansluter du till resan på första boendet. Vi anger för varje resa hur man bäst tar sig från flygplatsen till hotellet. Det kan vara med tåg, buss eller taxi. På gruppresor med transfer är du välkommen att följa med på den om du ansluter före gruppen. Kom ihåg att förboka plats med oss och ange dina flightnummer. Du behöver sedan infinna dig i ankomsthallen senast samma tid som vårt flyg landar, och själv leta upp vår representant. Guiden har telefonnumret du har angivit i bokningen så ha mobilen påslagen. Observera att gruppen inte kan vänta på försenade resenärer som valt att ordna eget flyg. Vi tar inte heller ansvar för missade flyg eller ändringar som gör att transfertiden inte längre passar. Om vår resa skulle ställas in ersätter vi inte anslutningar som du bokat själv. Välj därför biljetter som kan ändras eller avbokas!
Flygbiljetter finns inte längre i fysisk form, istället får du en e-biljett i vår avreseinformation några dagar före avresa. Incheckning sker antingen i förväg på flygbolagets hemsida eller på flygplatsens incheckningsdiskar eller incheckningsautomater. Använd flygreferensen (PNR) eller e-biljettnumret på din resplan, som du laddar ner från Min sida. Här hittar du uppgifterna för incheckning. Val av sittplats gör du själv vid incheckningen. Incheckningen på flygplatsen öppnar normalt två timmar före avgång och stänger 40 minuter före. Tänk på att säkerhetskontrollen kan ta tid.
Flygtider som anges på vår hemsida är preliminära och det är tiderna på e-biljetten som gäller. Kontrollera dessa noggrant när du får avreseinformationen. Större ändringar meddelas separat. Kontrollera aktuella tider med oss innan ni bokar eventuella anslutningar. Observera att vi inte kan ersätta egna anslutningar som inte längre passar om våra flygtider skulle förändras. Boka därför anslutningar som kan ändras. Alla tider är lokala tider.
Normalt ingår ett incheckat bagage samt ett handbagage per person i ekonomiklass. Vikter och dimensioner anges i avreseinformationen och finns även på flygbolagets hemsida.
Vid skadat eller förlorat bagage måste du göra en så kallad PIR-rapport innan du lämnar bagagehallen. Spara alla originalhandlingar för att kunna ställa eventuella ersättningskrav till ditt försäkringsbolag. Information gällande begränsning av vätskor i handbagaget finner du hos Transportstyrelsen.
På våra gruppresor ingår i allmänhet privat transfer från flygplatsen när du har bokat flyget med oss. Vår guide eller representant möter då upp er i ankomsthallen (utanför bagagehallen). Ha alltid mobilen påslagen ifall ni inte skulle finna varandra.
Tågresandet upplever en renässans i takt med ökat miljömedvetande och gör också anslutningen till en resa i sig. Tåget är ett bra alternativ om det når själva orten vi startar resan på. Då kan du gå eller ta en taxi den korta biten till hotellet.
Störst i Europa på nattåg är ÖBB och Italiarail kör många nattlinjer genom Italien. Sök hela resan direkt hos tågbolaget eller på SJ Omio, Tågbokningen, Railtic eller All Aboard. Då dyker fler regionala operatörer upp. SJ Euronight börjar förbinda Stockholm med Hamburg under 2022. Vi samarbetar inte med något av dessa bolag.
Precis som med flyg varierar priserna beroende på hur fullt tåget är, så var ute i god tid och kolla upp anslutningar och priser innan du bestämmer dig. Oftast blir det avresa från Sverige dagen innan resan startar, och tänk då på att platser i sovvagn brukar ta slut ganska fort. Ta sedan med en god bok och njut av den långsamma resan!
När man ändå är ute och reser, varför inte se så mycket som möjligt? Kör du bil till resmålet kan du lägga in så många trevliga stopp du vill. Det fina med Europa är att det finns så mycket att se och göra längs vägen. Om du drar dig för att köra hela sträckan själv, titta på biltåget. Då kör du till Hamburg, lastar bilen på tåget och slappnar sedan av i sovhytten och restaurangen ombord. Avstigning sker inte förrän du nått Alperna, där bilresan fortsätter. Den bästa kombinationen kanske är att köra ena hållet som en upptäcktsresa, och ta biltåget andra hållet för att inte behöva köra samma väg igen.
Hamburg - Wien med ÖBB Nightjet
Boenden
Trivsel är viktigare än stjärnor tycker vi, och vi väljer gärna mindre och familjära boenden som förstärker reseupplevelsen. Det gäller både våra hotell och fartyg. Klassificeringen på vår hemsida motsvarar oftast den officiella men är ibland justerad av oss utefter våra gästers förväntningar.
Ibland kan du välja mellan olika rumstyper. Alla rum inom samma typ är inte exakt likadana och de bästa rummen går till dig som har bokat först.
Om det är viktigt med separata sängar istället för dubbelsäng eller grand lit, ange detta i bokningen. Ange även övriga önskemål. Vi uppfyller önskemål så gott det går men de är inte bindande.
Antalet enkelrum är oftast begränsat. När de tar slut kan man oftast boka ett dubbelrum för eget bruk mot ett högre tillägg.
Vi erbjuder ensamresenärer bokning av del i dubbelrum om du redan har en reskamrat att dela rummet med. Kontakta oss för att göra en sådan bokning.
På vissa resor byter vi hotell under veckan. Vi transporterar då bagaget mellan hotellen. Du ansvarar själv för att ditt bagage märks och ställs på anvisad plats och tid.
Ombord på våra flodkryssare är alla hytter utsides med privata badrum och riktig hotellservice. Det finns bäddade sängar, dusch, toalett, handdukar, hygienprodukter, hårtork, TV, säkerhetsfack och luftkonditionering. Strömstyrkan på fartygen är 220V och adapter behövs inte.
Ofta finns det två separata sängar som kan sättas ihop för att bilda en dubbelsäng. Meddela oss om du föredrar en viss sängtyp (dubbelsäng eller delade sängar).
Mat och dryck
De flesta måltiderna ingår på våra resor. I dagsprogrammet anges exakt vilka. På många resor lämnar vi en eller ett par kvällar fria för egna upptäcktsfärder i det lokala restaurangutbudet tillsammans med resesällskapet eller nyfunna vänner.
Vi anger alltid i detalj vad som ingår i din resa. På restauranger ingår ibland utvalda drycker, ibland väljer och betalar du själv.
På flodkryssarna ingår dryck eller också erbjuds ett dryckespaket. Det rekommenderas inte att dricka kranvattnet ombord. Vatten på flaska kan köpas i baren eller i restaurangen.
På utflykter, vandringar och cykelturer bär man med sig eget vatten.
Dagens första måltid är ofta enklare utomlands än vad vi är vana vid i Sverige. Vi väljer därför boenden med bra frukost och förstärker den ibland för våra gäster. Den serveras i allmänhet som buffet.
På aktiva resor
På våra vandrings- och cykelresor äter vi lunch antingen på restaurang eller i form av picknick som vi hjälps åt att bära med och duka upp. Våra fräscha picknicks med lokala specialiteter är mycket omtyckta! De gånger lunchen inte ingår finns möjlighet att köpa lunch längs vägen eller som matpaket på morgonen.
Av miljöskäl undviker vi engångsartiklar på våra picknicks. Du måste därför själv ta med tallrik, mugg och bestick. Guiden tillhandahåller gemensam utrustning för uppdukningen som duk, uppläggningsfat, servetter, skärbrädor, knivar och flasköppnare.
På flodkryssning
På våra flodkryssare serveras lunchen antingen som buffet eller med bordsservering, beroende på rederi. Vid vissa längre utflykter kan det förekomma att man får med sig ett lunchpaket från fartyget eller så ingår det mat på en lokal restaurang.
Middagarna äter vi antingen på hotellet/fartyget eller på utvalda, lokala restauranger. Utomlands uppskattas det om man klär upp sig lite till middagen och inte dyker upp i shorts, linne eller vandringskängor.
Middagen består oftast av en trerätters middag serverad till bords. På vissa boenden erbjuds istället buffé.
Om ankomsten till resmålet skulle bli mycket sen kan vi komma att flytta första middagen till en frikväll under veckan, så att du alltid får det antal måltider som ingår i resan.
Dessa ingår inte men våra guider ser alltid till att stanna vid trevliga fikaställen längs vägen. Köp gärna med dig egna snacks och vatten till utflykterna.
Måltider ingår sällan på kortare flygresor resor inom Europa. Om det ingår anges detta på din flygbokning. Det finns alltid enklare rätter, snacks och dryck att köpa ombord. Du kan också ta med dig mat ombord. Kom ihåg att vätskor inte kommer igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen.
Tips: ta med snacks eller mellanmål på resdagen. Den första inkluderade måltiden är i allmänhet kvällens middag och det finns inte alltid chans att äta innan dess.
Om du har speciella önskemål eller intoleranser ange detta i bokningen. Vi informerar hotell, restauranger och reseledare men tar inget ansvar för måltiderna som erbjuds. Det är ibland svårt att få tag på glutenfria produkter på vissa resmål, så det kan vara bra att ta med ett basförråd av bröd och pasta för säkerhets skull. På fjällstugor och hyttor är möjligheterna begränsade att få specialkost.
Övrigt
Våra gruppresor leds av en duktig, svensk guide/reseledare. På vissa resor kompletterar vi med kunniga lokalguider som talar engelska. Enstaka resor går med enbart lokalguide vilket då anges i resans information. Vid lågt deltagarantal kan den svenska guiden komma att ersättas av en norsk eller lokal guide. Detta tillhör förstås undantagen.
Vi anger på hemsidan vem som blir guide så fort detta är klart. Vi reserverar oss för att guiden kan komma att bytas ut före avresa. I avreseinformationen får ni namn och telefonnummer till er guide. Denna kan kontaktas under resans gång. Före och efter resan, kontakta oss istället.
Efter resan
Berätta för oss!
Vi har våra gäster att tacka för vår höga kvalitet. Om något uppstår under resans gång är det viktigt att du genast tar upp det med vår guide eller representant på plats. Då kan vi ofta avhjälpa problemet direkt. Efter hemkomst får du en enkät per e-post där vi tacksamt tar emot din utvärdering.